Děkujeme za pochopení.
P52e63t87r75a 95H57a33v41e79l15k23o78v21á
Já bych vysokoškolské vzdělání našich studentů zas tak nepodceňovala. Geologie není natolik lehký obor, aby jej zvládl kterýkoli hlupák. Je ale bohužel hodně fyzicky náročná, pokud má člověk pracovat v terénu, musí například vrtat ruční vratčkou do země, pro ženy to není moc vhodný obor a tak slečna změnila zaměstnání. Může dělat něco jiného, pokud se rekvalifikuje, je ještě mladá. Dejte těm lidem příležitost. Mají větší rozhled nežli ti, co šli hned po střední do továrny. Vím, že máte naprůměrně nadanou dceru a chcete si jí pochlubit, ale učený z nebe nespadl. Excel se dá doučit do půl roku. Řada studentů by navíc ráda vykonávala svůj vystudovaný obor, ale nejsou v něm místa, museli by odejít do zahraničí a to by byly pro náš stát ještě větší ztráty. Problémem je spíše, že klesá manuální zručnost mladých lidí a tak nemohou pracovat manuálně.
J38a58k84u33b 47K92n80e49c45h52t44o22v13s89k74ý
Jich ta manuální zručnost musí nejdřív bavit, aby to vůbec studovali.
H66a58n59a 33V94l41k37o63v31á
Máte pravdu. Až na toho Jágra. Zrovna ambice hokejových rodičů jsou v uplatnitelnosti dětí v dospělosti podobné těm co musí mít VŠ za každou cenu.
Jedni i druzí potom skončí u nekvalifikované práce nebo jako nezaměstnaní.
Jen ti s nepotřebnou VŠ to budou cítit jako křivdu, protože oni přece mají VŠ (a někteří i dvě....)
P78a72v97e76l 86P28o54k90o29r28n13ý
"Excelem pouze jako s textovým dokumentem" - dobrý, to jsem neznal...
J34i34ř63í 29Č62u75m59p17e20l52í62k
Vím, že moje názory jsou obdobné,
řekl bych, mnohem radikálnější, protože situace kolem školství ovlivňuje budoucnost naší společnosti a vůbec to nevypadá dobře.
Musím se smát, když si představím, kolik absolventů vysokých škol, zejména humanitních oborů, by vyhořelo na současných maturitních testech, zejména z matiky!
Karma!
K92a67r57e74l 31Š54i89n82d78e10l94á63ř
Karma. Váš pocit, že průměrné IQ se nezvyšuje, spíše naopak, je už částečně potvrzeným vědeckým faktem. Viz https://prima.iprima.cz/zpravodajstvi/jake-iq-maji-dnesni-mladi-podle-vedcu-u-mlade-generace-inteligence-klesa
Jinak plný souhlas, sám jsem maturoval v roce 2004, takže ještě taková hrana... Když se dnes bavím s čerstvými vysokoškoláky, kteří mají někdy problém sehnat práci, tak se jim snažím vysvětlit - moje maturita má hodnotu jako výuční list z dob mého otce, protože tenkrát byla maturita něco extra. Tvůj bakalář má hodnotu asi jako moje maturita, zatímco maturita z dob mých rodičů odpovídá dnešnímu inženýrovi.
Do hlavy jim to moc nejde, ale odpovídá to realitě.
O74l94g13a 61P26a96v52l92í84k85o50v42á
Společenské klima je o tom, že VŠ absolvent sežene snadno dobře placené místo a s titulem má vyšší společenský standard. Částečně to platí, především pro ty šikovné a zapálené, částečně na to ale společnost doplácí, když produkuje neschopné absolventy a čas teprve ukáže, jak moc jsou tito mladí nepoužitelní
B93o40h70u29m81í30r 52Š78i25m79e39k
Vaše rozhořčení chápu. Ale začalo to záhy po Listopadu. Když se nahrnuly do státní správy nejrůznější figurky z podivných komunstických světů, najednou na všech dveřích kanceláří bylo "Bac"! Všichni měli vysokou školu. Komunisti si vyhnali opakovaně ty nejkvalitnější lidi a po Listopadu jsme se chtěli vyrovnat ostatním zemím v Evropě v počtu vysokoškoláků. Není to však chyba na straně učitelů, že kvalita vycházející studentů rapidně klesá?
Byl jsem svědkem toho, že na základní škole se neodučilo povinné penzum, aby jim žáci neutekli na gymnasium. Bez dovzdělání nemohli být přijati na gymnasium, protože při vstupních pohovorech byli zkoušení z neprobrané látky. Příčina? Učitelé byli placeni za kus, ne za odvedenou práci.
Byla požadována maturita u učňovských oborů, i když na všeobecné vzdělání do široka přirozeně není čas. Tak se snížila kvalita maturity na gymnasiích. To ale není cesta!
Z druhé strany jsem chtěl, aby synek šel na gymnasium a získal tak co nejširší rozhled. Jenže vzdělávání na gymnasiu se neustále specializuje podle toho, na jakou vysokou školu chce jít. Je to správné? Nejsem si jist!
Žijeme v podivné virtuální společnosti bez reálného vztahu k životu. Ve všech oborech! Učitel učí, ne proto aby naučil, ale aby učil. Dnes se to nejspíše lepší. Ale pokud byl omezován, ztrácí odpovědnost za předání zkušeností. Lékař je ve své práci omezován ve své léčbě nejrůznějšími zákazy a příkazy. Tím ale lékař ztrácí odpovědnost za svoji práci. A tak je to se vším. V naší virtuální společnosti nám nepozorovaně mizí jedna svoboda za druhou. Ale odeberete svobodu, odebíráte s tím odpovědnost! Naše společnost se ve své podivné realitě vrací do komunistických mezilidských vztahů. A příčina?
B29o22h95u10m11í45r 48Š13i39m70e18k
Naši politici pocházející z komunistického Prognostického ústavu řízeného ruským KGB si rozdělili politickou scénu na pravolevém principu, ale bez historických souvislostí. „Pravice je tu pro boháče a levice pro chudáky“. A postupně, jak společnost bohatne, ztrácí toto virtuální dělení svůj smysl. Zvláště když i levice vzhledem ke klientelismu je tu také de facto jen pro boháče.
Pravolevé vidění se musí opět opřít o další dělení. Levici ponechme její sociální inženýrství, vymýšlení nejlepších mezilidských vztahů s nekonečným omezováním svobody a osobních aktivit, čímž se ztrácí osobní odpovědnost občana. Je nejvyšší čas postavit společnost na svobodných, přirozených vztazích, které sluší pravici. Ale tento pravicový pohled ani naše „pravice“ nectí! Staví na sociálním inženýrství také. Prý v naší postkomunistické zemi nelze dělat pravicovou politiku. Zejména když i celá Evropa se vzdává funkčních, přirozených vztahů a v této virtuální společnosti bere občanům i odpovědnost za jejich rozhodnutí.
A tak najednou učíme, jako kdybychom učili, ale talenty zanedbáváme, léčíme, jako kdybychom léčili, ale zdraví nejsme, politici vedou společnost, jako by ji vedli, ale ve skutečnosti vše podřizují bezcílně populismu. Příčinu vidím v pohrdání tvůrčím potenciálem člověka, když mu beru jednu svobodu za druhou. A z toho cestu nevidím.
Vraťme se k tématu: Kvalita žáků klesá, kvalita absolventů klesá. Učitel musí mít odvahu tu kvalitu požadovat. Lékař musí mít odvahu přes všechna omezování léčit. Politik musí mít odvahu být státníkem a tu společnost i nepopulárně posunovat dopředu. Ve svobodných, přirozených mezilidských vztazích bez nesmyslného levičáckého znásilňování společnosti! Jinak se budeme jen pasivně valit ke své zkáze své podivné virtuální společnosti.
J17o81s16e41f 37Š24o29l62t95e79s
Zapomínáte na to, že dneska se na VŠ na inteligenci vůbec nehraje. Hraje se na biflování, pečlivost a vytrvalost. Že jste inteligentní? Neotravujte a vypadněte.
B94o64h83u48m29í96r 50Š57i45m82e21k
Až tak černě bych to nevidě! Ku příkladu na medicíně bez nabiflování statisíců nesourodých informací nemůžeme dát studentu ten základ, který pokud má možnost racionálně, logicky si pospojovat, pak teprve se dostává k základům medicíny. Ty základy medicíny získává až po tom šestiletém studiu ve své praxi.
Toto medicínské vzdělání komunisti nedokázali ocenit a nedokážeme to ocenit ani dnes. Navíc lékaře drasticky exploatujeme zbytečnou a nadbytečnou prací! A pak se divíme, že lékaři nejsou a nebudou...
Na vysoké škole se na inteligenci nehraje? Nesmysl! Bez kvalitního myšlení lékaře na kvalitních studijních základech tě žádný robot nenahradí! I když musím přiznat, že bohužel i do té naší medicíny proniká ta podivná virtuální realita!
L71u85k85á12š 56S83u38c39h77á55n71e57k
Nu asi takto. První věc ... neuvádíte, co ta vaše čísla "počet studentů" znamenají. Vzhledem k tomu, že na pár pokusech odpovídají datům z těchto stránek:
si dovolím dovozovat, že jste čerpala ze stejného zdroje. Pro úplnost bych tedy doplnil, že jde o celkový počet studentů, kteří jsou v daném roce zapsáni ke studiu na vysoké škole. A že jde o součet presenčního a dálkového studia. Počty absolventů jsou pochopitelně někde jinde. Ano ... procento absolventů roste ... z toho už něco vyvozovat lze. Zatímco v roce 2001 to bylo cca 15% z celkového počtu zapsaných studentů, v letech 2014-5 to bylo přes 25%, od té doby drobný pokles.
To, že počet studentů od revoluce roste, je zcela pochopitelně dáno i nárůstem VŠ a ten je do značné míry dán poptávkou ... a zájmem státu vzdělávat své obyvatele. Že vznikla celá řada oborů, které prostě byly před revolucí v plenkách (a nejen u nás), je zřejmé. Že se jednotlivé obory více a více specializují je také fakt ... Mě prostě počet studentů nijak nepřekvapuje a netíží. A (ač absolvent technického oboru) nemám ani problém s humanitními obory. Pokud tomu někdo nerozumí a myslí si, že to je k ničemu, tak ať ... o mém oboru si to může leckdo myslet také. Humanitní obory byly v podstatě kolébkou současné vědy, řečtí matematici byli zároveň filozofy apod.
O tom, že stejné procento IQ nemusí nutně znamenat že počet VŠ musí být stejný a že ti s nižším IQ nemají mít šancí VŠ dostudovat jsem se rozepsal už níže - ve stručnosti - klíčem k tomu je dostupnost informací a vzdělávacích materiálů.
Jestli v 18-19 letech rodiče nutí jít děti na VŠ proti jejich vůli, o tom bych skoro pochyboval ... rozhodně ne masově. Ale pravděpodobně tam studenti jdou se souhlasem rodičů, kteří je během studia musí podporovat - málokdo si dokáže vydělat a studovat.
L22u79k68á84š 81S81u51c33h86á84n77e58k
Z těch výše zmíněných dat se jen obtížně zjišťuje, zda jde o počty studentů zapsaných "v září" nebo o počty studentů, kteří dokončili ročník. Když vezmu počty "poprvé zapsaných" a o pár let později "absolventy", tak to úplně nevychází. Nejlépe mi vychází Bakalář nebo Mgr "Poprvé zapsaný" vs "absolvent" po 3 nebo 5 letech ... z toho je vidět, kolik % pravděpodobně nedostuduje. Pravda ... na našem oboru byla úmrtnost během prvního semestru cca 50%, pak už téměř žádná, ale ne všechny obory na tom musely být stejně. Každopádně já studium na VŠ nepovažoval ani za ztracený čas ani za extra lehké. Dcera se chystá si příští rok podat přihlášky na VŠ a připravuje se aktivně už přes rok ... škola i obor, kam by ráda, je hodně žádaná, takže jí nic jiného nezbude. Je to její volba a já ji rád podporovat budu, protože má zájem a má na to i hlavu.
A podporoval bych ji i kdyby se to studium mělo platit. Konec konců co víc můžeme dát vlastním dětem než zdraví a vzdělání? Proto nerozumím tomu prvnímu příkladu a přístupu maminky - aby dítě šlo na méně náročný obor. Pokud na to nemá (trojky na ZŠ odshora dolů), pak to chápu ... pokud jich tam má pár, tak gymnázium vystuduje ... byť ne s vyznamenáním ... a na VŠ se také může dostat. Naopak méně náročná škola může být pro nadaného jedince zabijákem motivace.
R12u86d57a 71S26l59a21v71í97k
Protože s gymplem a VŠ mají mnohem širší možnosti uplatnění. Tečka.
J94a69r50o37s26l15a22v 50N22á16p83r33s16t71e68k
Máte pravdu, doktor sociologie se může uplatnit jako poštovní doručovatel.
Tímto tématem se před cca 40 lety zabýval opravdu milý fracouzský film Domovník.
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2683x
Nadšenkyně lékařského vzdělávání veřejnosti, komplexní péče o zdraví a anti-aging medicíny.
Díky péči o děti, zvláště ADHD syna, se vzdala kariéry, aby si našla novou. Nedostatek kvalitních informací v péči o dítě ji vedl k založení odborně garantovaného rodičovského portálu Babyonline.cz, vysoké nároky na všeobecné vzdělání k vydávání knížek v edici Pro chytré hlavičky, včetně předškolní přípravy a sexuální výchovy. Touha po komplexním přístupu v životě i medicíně přispěla ke spuštění portálu ZdravéOmlazení.cz, pro aktivní lidi, zvláště ženy 40+.