Zážitková gastronomie v nově zrekonstruovaném Hraničním zámečku

21. 08. 2018 10:24:02
„Cože, David bude dělat cyklistům smažák?“ neskrývala jsem rozpaky nad rozhodnutím jednoho z našich nejlepších českých šéfkuchařů.

Dalo nás dohromady milión náhod

Náhoda tomu chtěla, že jsem před tím, než jsme se pustili do knížek o zdraví po dospělé, potkala Davida. Davida Viktorina, jednoho z nejlepších českých šéfkuchařů, který pomohl vytvořit jméno brněnské restauraci U kastelána a pak byl několik let šéfkuchařem ve vyhlášené restauraci Borgo Agnése. Bylo spíše záhadou, že jsme se nepotkali dříve, když od sebe bydlíme snad 100 m. Ale nevěděla bych o tom, kdyby jeho paní Blanka nechodila na BOL (Babyonline), což jsme náhodou zjistily na místním pískovišti, kde pak přišla řeč i na muže.

Slovo dalo slovo

... a s Davidem jsem strávila 2 perné soboty, kdy jsme každou vařili a fotili pokrmy nutriční terapeutky do knížek Zdravé těhotenství a Žena po 40. Dodnes je mám v kuchyni u kuchařek, kde jsem si z nich oblíbila několik pokrmů a naučila se dělat i jejich variace (losos s těstovinami – naprosto milují i obě stran jídla hodně vybíravé děti, hlívová polévka, snídaňové müsli, zdravé pomazánky nejen pro těhotné a další).

David vaří na cyklostezce

Když jsem se dozvěděla, že David v Brně končí a bude v „nějaké“ restauraci na jižní Moravě, která leží přímo na cyklostezce, nechápala jsem to natolik, že jsem nebyla schopna se ani doptat na podrobnosti. Navíc to prý teprve dávají dohromady a budou otvírat v červenci. Tak tomu už jsem nerozuměla vůbec. Představovala jsem si, jak vyhlášený šéfkuchař běhá někde s kolečky a zednickou lžící nahazuje omítku.

Po červencovém setkání s Davidovou ženou Blankou jsem se doptala lépe, kde to vlastně je, restauraci si vygooglila a protože se nám po mnoha letech s manželem přihodilo, že jsme byli bez dětí, bylo rozhodnuto, kam si zajedeme o víkendu na výlet a tak trochu překvapit i Davida. Obdržela jsem pozvání na oběd do Restaurantu ESSENS v Hraničním zámečku.

Cesta byla poněkud krkolomná, dalo nám zabrat to najít, ale prý již pracují na lepším označení. Nebudu vám nic nalhávat, doslova jsem přijížděla na oběd s nervózním hladovým chlapem.

Ohromující dojem

Po vystoupení z vozu nás čekal ohromující zážitek. Jak celý areál, hlavně zámek samotný, tak i gastronomický zážitek.

Neznám podnikatele, který zámek opravil, ale musím přiznat, že to udělal s maximální citlivostí. Dořešen je doslova každý detail. No, posuďte sami: http://www.hranicnizamecek.cz/gallery.php.

Restaurant ESSENS v Hraničním zámečku

Zážitková restaurace je přímo uprostřed, jsou to ta kulatá prosklená okna. Seděli jsme náhodou u toho prostředního, čili já ještě v Česku, manžel v dřívějším Rakousku, v travnatém prostoru před zámkem je viditelná hranice procházející přímo jeho polovinou. To už mně začalo pomalu svítat, proč tam asi David zůstal.

Vpravo je restaurace pro cyklisty s venkovním posezením, cyklostezka totiž vede přímo před okny zámečku. Ale nebojte, vůbec to gurmány neruší, naopak tady obě skupiny vegetují v naprosté symbióze.

Jak se špičkový šéfkuchař ocitne na cyklostezce? :-)

Stačilo pár minut, abyste z rychlosti 150 zpomalili na 5 kilometrů v hodině. Veškeré vjemy, které se u vás scházely, působily relaxujícím dojmem doslova na všechny smysly. Sem by měli povinně posílat neurotiky a lidi s vysokým krevním tlakem.

Přesto mně nedalo a ptám se Davida, jak se tady ocitl a jestli se mu nestýská po Brně. Ocitl se tady jak jinak než náhodou. Původně sem přijel kuchaře učit vařit. Tedy vařit na jeho úrovni. No, a jak se dalo předpokládat, už neodjel.

Naprosto jej chápu. Kdo by se hrnul zpět do brněnského těžce konkurenčního a velmi stresujícího nejen gastroprostředí.

Všechno mají svojské!

Navíc si tady našel veškeré zdroje v přírodě, kopřivy, hříbky, rostliny, vše mají, jak se říkalo u nás na severní Moravě, svojské. Profík David to dopracoval do takové dokonalosti, že má již mapu, na které mají jednotlivé plodiny svou GPS, své souřadnice má kopřiva, bez a samozřejmě i blízcí malopěstitelé, od kterých berou další, zejména živočišné suroviny.

Davidovo menu = gastronomický koncert

Už jsme byli natolik nasyceni zdejším klidem a pohodou, že bychom snad už ani nic dalšího nevyžadovali. A právě v této chvíli se rozezněl Viktorinův koncert, fotografie viz dále, po kterém jsem prohlásila, že to domácí vaření balím. Nemá to proti tomuto úroveň.

Tohle si doma neuvaříš!

Na dotaz, zda by nám nedal na ZdravéOmlazení.cz David nějaké recepty, se na mě podíval, jestli jsem nespadla z Marsu: „To nejde, to už si doma nepřipravíš, nemáš tam ani ty potřebné přístroje.“

To je dobrá výmluva, tak to sem aspoň budeme muset jezdit častěji. :-)

P.S.: Tento článek vznikl z naprostého nadšení, ze kterého jsem se ještě ani pořádně nevzpamatovala. Ač jsem si vyžádala fotky přímo v restauraci, nejedná se o žádné placené PR, žádný paragon nefiguruje v žádném účetnictví, jednoduše Martinec pozval na oběd Martincovou a takhle se to vyvedlo.

MENU:

Polévka: kopřiva, vejce vařené 2 hodiny v 63 °C, místní pancetta

Předkrm: candát, hlávkový salát, šneci, kuřecí škvarky

Předkrm: těstovina, houby, petržel

Hlavní chod: králík, hořčice, foie gras, bylinky

Hlavní chod: holub, višeň, fialka, černý ořech, creme fraiche

holub, višeň, fialka, černý ořech, creme fraiche

Sýr, černý bez

Dezert: bezinky, smetana, rybíz, med

Šéfkuchař Restaurantu ESSENS David Viktorin

Na viděnou na zámečku!

Autor: Jana Martincová | úterý 21.8.2018 10:24 | karma článku: 21.55 | přečteno: 3429x

Jana Martincová

Je opravdu známkování blbost?

Celý svůj dosavadní život se věnuji vzdělávání. Když mi na trhu chyběla kvalitní vzdělávací literatura pro posun rozvoje mého hyperaktivního syna, začala jsem vzdělávací publikace psát a vydávat sama.

25.3.2023 v 10:50 | Karma článku: 35.89 | Přečteno: 5148 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 37 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 15.90 | Přečteno: 190 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 43 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 11.27 | Přečteno: 135 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 19.50 | Přečteno: 240 | Diskuse

Popularizátorka medicíny, propagátorka rodinné sexuální výchovy a komplexní předškolní přípravy.

Nadšenkyně lékařského vzdělávání veřejnosti, komplexní péče o zdraví a anti-aging medicíny.

Díky péči o děti, zvláště ADHD syna, se vzdala kariéry, aby si našla novou. Nedostatek kvalitních informací v péči o dítě ji vedl k založení odborně garantovaného rodičovského portálu Babyonline.cz, vysoké nároky na všeobecné vzdělání k vydávání knížek v edici Pro chytré hlavičky, včetně předškolní přípravy a sexuální výchovy. Touha po komplexním přístupu v životě i medicíně přispěla ke spuštění portálu ZdravéOmlazení.cz, pro aktivní lidi, zvláště ženy 40+.

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...